Hlavní menu:

Vyhledávání:

Náhodný obrázek:

Popelka3.JPG

Anketa:

Ušetříte ze svého platu?
Počet hlasů: 544

Kontakty:

Kategorie: Recenze a kritiky

Otevřený dopis Věře Drápelové

Otevřený dopis uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně.

Přečetl jsem si Vaši recenzi na inscenaci Pád Arkuna v ND, uveřejněnou na idnes.cz dne 10. 10. 2014.

„Velekněz Dargun by měl být nejspíš impozantní postava s mocným hlasem ve wagnerovském duchu, ale basista David Szendiuch vlastně jen polohlasem monotónně mluvil. Lépe na tom nebyli Roman Janál coby křesťan Absalon ani Dana Burešová jako Helga a dnes už ani Eva Urbanová, která se v roli pohanské kněžny Radany se zbytky hlasu snaží násilím předstírat dramatičnost. Banalita převládal i ve zpěvu.“

Zařekl jsem se kdysi, že s kritiky polemizovat nikdy nebudu. Poprvé tento závazek porušuji až dnes, protože se Vaše slova vlastně netýkají mne, ale sólistů, kteří jsou kmenovými pěvci ND – paní Evy Urbanové, paní Dany Burešové a pana Romana Janála - za které nesu odpovědnost a oni se bránit budou asi těžko.

Vaše hodnocení těchto pěvců mne vede k úvaze, že buď vůbec nerozumíte zpěvu, což si nemohu připustit, když se celý život pohybujete ve sféře profesionálního žurnalismu, nebo žijete někde jinde. Tvrdím, že málokterý pěvec na celém světě dovede se dnes s těmito rolemi Zdenko Fibicha vyrovnat tak jako jmenovaní sólisté - a to zejména s ohledem na kvalitu, techniku, oborovost, návaznost na českou pěveckou školu a zvládnutí svérázné, dnes vlastně nesrozumitelné češtiny.

Na „celém světě“ jsem zdůraznil proto, že žijete zřejmě na Marsu, který překypuje specialisty na český operní repertoár. Prosím Vás proto, abyste nám některé z nich přivezla. Předzpívání koná se v lednu 2015 v budově Státní opery a termínově se přizpůsobíme dle letů Vaší lodě.

V úctě

Petr Kofroň

Umělecký ředitel Opery ND a SO

V Praze dne 12. října 2014

print Formát pro tisk

Komentáře rss


, Česká špička... odpovědět
avatar
Líbí se mi, když se střetnou dvě české špičky. Nejlepší česká kritička a nejlepší česká operní scéna... Tedy ve světovém měřítku: Druhořadí umělci a druhořadá kritička...

Vážený pane Kofroni,

proč se vymlouváte na to, že "jen málokterý pěvec na světě" by to zvládl lépe? Proč prostě nepřiznáte, že NDčko je ve světovém měřítku ani ne druhořadá operní scéna a že Vaši kmenoví pěvci to zazpívají na české poměry "tak nějak slušně"?

Prosím Vás, nespokojte se s tím, že jste v Čechách nejlepší... Ono to k tomu jistě svádí, protože Čech zápecník stejně nikdy do opery ve Vídni, Drážďanech či předalekém New Yorku nevyrazí...
A do té doby, než se Vám operu Zlaté kapličky podaří pozvednout, nevyčítejte kritikům, že jim vadí nízká úroveň obou pražských operních souborů.

A dovolte, abych skončil parafrází na vtipný závěr Vašeho dopisu:
Přestěhujte Státní operu na Mars, bude si užívat pozici planetární jedničky.
, inscenaci Pád Arkuna v odpovědět
avatar
bude na čase kmenové pěvce a i vedení divadla staré struktury vyměnit za mladé zpěváky kteří opravdu umí zpívat.
Narodní divadlo je nás všech Čechů ale mezitím se stalo baštou starých neschopných struktůr které tady mají báječné živobytí a brzdí mladým českým zpěvákům nástup do divadla.
národní divadlo umělecký silně upadá jeho inscenace jsou nelíbivé a dokonce hodně návštěvníků po záčátku hned znechuceně odchází.
Je na čase aby pan Ministr kultury pročistil koštětem obsazení kmenovými pěvci a celé vedení divadla. 9
odpověděl(a)
avatar
Vážení, zásadně nesouhlasím s recenzí V. Drápalové krom hodnocení D. Szendiucha. Velmi se mě dotýká i dehonestující označení zpěvu E. Urbanové - "zbytky hlasu" či neadekvátní hodnocení výkonu výborné D. Burešové. V. Drápelové, dle mého soudu, chybí především nadhled a láska k divadlu.
Co se týká Opery ND, kterou mám velmi rád, tak naprosto nechápu přeobsazování rolí ve stávajících inscenacích, především v Libuši. Je samozřejmé, že potřebujeme novou Libuši, tj. výbornou D. Burešovou a Krasavu, ale proč došlo k naprosto nevhodnému přeobsazení Radmily K. Jalovcové Y. Škvárovou, které si velmi vážím, a Chrudoše L. Veleho P. Mikulášem, to je mi záhadou. Stejně zarážející a pobuřující je upozaďování skvělé pěvkyně a herečky K. Jalovcové a nahrazování jí bezvýznamnými hosty s malým hlasem, viz. Charubín či Carmen.
, - odpovědět
avatar
Už několik let si říkám, proč paní Věře Drápelové jsou její hanlivé, dekonstruktivní a žlučovité kritiky otiskovány. Někdy je dobré změnit práci, paní Drápelové se již nepodaří takzvaně "v nejlepším odejít", kéž by neškodila tak cíleně Národnímu divadlu a také potažmo - prodeji vstupenek.
Kritika je obor, musí se umět psát.
odpověděl(a)
avatar
Doufám, že vám se podaří v nejlepším odejít
, Kdo neumí-píše kritiky odpovědět
avatar
Tato kritička zřejmě pokaždé, když zasedá ke klávesnici, posiluje své ego popíjením žluči. Za nás se říkalo :" Kdo neumí-učí. A kdo neučí, píše kritiky!" :-D