Zdroj: http://www.opernisbornd.cz/recenze-a-kritiky/otevreny-dopis-vere-drapelove  •  Vydáno: 13.10.2014 8:51  •  Autor: Aleš Mihálik

Otevřený dopis Věře Drápelové

Otevřený dopis uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně.

Přečetl jsem si Vaši recenzi na inscenaci Pád Arkuna v ND, uveřejněnou na idnes.cz dne 10. 10. 2014.

„Velekněz Dargun by měl být nejspíš impozantní postava s mocným hlasem ve wagnerovském duchu, ale basista David Szendiuch vlastně jen polohlasem monotónně mluvil. Lépe na tom nebyli Roman Janál coby křesťan Absalon ani Dana Burešová jako Helga a dnes už ani Eva Urbanová, která se v roli pohanské kněžny Radany se zbytky hlasu snaží násilím předstírat dramatičnost. Banalita převládal i ve zpěvu.“

Zařekl jsem se kdysi, že s kritiky polemizovat nikdy nebudu. Poprvé tento závazek porušuji až dnes, protože se Vaše slova vlastně netýkají mne, ale sólistů, kteří jsou kmenovými pěvci ND – paní Evy Urbanové, paní Dany Burešové a pana Romana Janála - za které nesu odpovědnost a oni se bránit budou asi těžko.

Vaše hodnocení těchto pěvců mne vede k úvaze, že buď vůbec nerozumíte zpěvu, což si nemohu připustit, když se celý život pohybujete ve sféře profesionálního žurnalismu, nebo žijete někde jinde. Tvrdím, že málokterý pěvec na celém světě dovede se dnes s těmito rolemi Zdenko Fibicha vyrovnat tak jako jmenovaní sólisté - a to zejména s ohledem na kvalitu, techniku, oborovost, návaznost na českou pěveckou školu a zvládnutí svérázné, dnes vlastně nesrozumitelné češtiny.

Na „celém světě“ jsem zdůraznil proto, že žijete zřejmě na Marsu, který překypuje specialisty na český operní repertoár. Prosím Vás proto, abyste nám některé z nich přivezla. Předzpívání koná se v lednu 2015 v budově Státní opery a termínově se přizpůsobíme dle letů Vaší lodě.

V úctě

Petr Kofroň

Umělecký ředitel Opery ND a SO

V Praze dne 12. října 2014